Odkrycie w Raciborzu: Neandertalskie narzędzia kamienne sprzed 130 tys. lat

Archeolodzy odkryli w Raciborzu wyroby kamienne sprzed około 130 tys. lat. Są to najstarsze znaki obecności człowieka w tym regionie, zwanym Bramą Morawską. Dowodzą one, że neandertalczycy kilkukrotnie wędrowali przez te obszary, zostawiając po sobie wyroby kamienne na dnie doliny rzecznej.

Od dwóch lat trwają prace archeologiczne w zachodniej części Raciborza, zwanej Studzienną. Międzynarodowy zespół składający się z archeologów, geologów i fizyków z Uniwersytetu Wrocławskiego (UWr), Uniwersytetu im. Friedricha-Alexandra w Erlangen-Nürnberg, Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach oraz Czeskiej Akademii Nauk w Pradze wraz z Muzeum w Raciborzu, współtworzą to przedsięwzięcie.

„Naszym zamiarem było odsłonięcie fragmentu skarpy starej piaskowni, aby zebrać informacje o budowie geologicznej i pobrać niezbędne próbki do określenia wieku osadów metodami radiometrycznymi. Zupełnie nieoczekiwanie natrafiliśmy na artefakty kamienne, w tym narzędzia” – opisuje w rozmowie z PAP prof. UWr, dr hab. Andrzej Wiśniewski, kierownik Zakładu Archeologii Epoki Kamienia.

Świadectwa archeologiczne potwierdzają, że Neandertalczycy kilkukrotnie odwiedzili Kotlinę Raciborską oraz Bramę Morawską, pozostawiając ślady swojej obecności w postaci wyrobów kamiennych. Wykopaliska pokazują, że region ten odgrywał istotną rolę w życiu i rozwoju społeczności neandertalskiej.

Analiza zabytków, jakie pozostawili nam Neandertalczycy w Kotlinie Raciborskiej i Bramie Morawskiej, pozwala sądzić, że był to ważny ośrodek życia społeczności neandertalskiej. Świadczą o tym liczne znaleziska wyrobów kamiennych, które są dowodem na kilkukrotne wizyty tego ludu w tym regionie.

Niedawno w Raciborzu odkryto narzędzia kamienne pochodzące z okresu neandertalskiego, które datowane są na około 130 tysięcy lat temu. Jest to znaczące odkrycie, gdyż pozwala nam zajrzeć w przeszłość i lepiej zrozumieć życie naszych przodków. Więcej informacji znajdziesz pod adresem: https://naukawpolsce.pl/aktualnosci/news%2C98539%2Ckamienne-narzedzia-neandertalskie-sprzed-130-tys-lat-odkryto-w-raciborzu.

Źródło wiadomości: pap-mediaroom.pl